Amtmand Hoppes Bro

Industrialisering

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec odio. Quisque volutpat mattis eros. Nullam malesuada erat ut turpis. Suspendisse urna nibh, viverra non, semper suscipit, posuere a, pede.

Jernbetonbroen i Langå er tegnet og bygget i 1905 af firmaet Christiani og Nielsen med Randers Amtsråd som bygherre. Af hensyn til pramfarten på Gudenåen fik broen en højde af 4,95 meter over vandniveauet. Broen, der har tre brobuer, er 40 meter lang og 4,5 meter bred. Der blev ikke støbt en massiv brobue, men flere smalle parallelle brobuer. Det fik broen til at se lettere ud, uden at bæreevnen gik tabt.

Forslag til naturtur i nærheden

Jernbeton forbindes sjældent med smuk arkitektur. Men ingeniørfirmaet Christiani & Nielsen skabte i begyndelsen af 1900-tallet flere kunstneriske mesterværker i form af mindre jernbetonbroer. Amtmand Hoppes Bro i Langå er måske den mest vellykkede.

Randers amtsråd ville have en træbro, men betoneksperten Rudolph Christiani fik overtalt amtsrådet til at bruge det nye armerede beton, selvom mange stadig ikke troede på betonens bæreevne.

Broen fik helt mod sædvane navn efter amtmand Hoppe, som var formand for amtsrådet og ansvarlig for broprojektet.

I 1965 blev der bygget en ny og bredere bro, der kunne bære tunge lastbiler. Den gamle bro blev fredet og er i dag forbeholdt gående og cyklende færdsel.

Læs mere om broen på kulturarv.dk

Flere nedslag i Tidsrejsen

Gopletrouble

Gopletrouble

Langs Gudenåen er det ikke ualmindeligt at støde på de iberiske skovsnegle a.k.a. dræbersnegle. Men vidste du, at du måske...

Skarvens lorte-lifehack

Skarvens lorte-lifehack

Skarven er en fugl, der skaber debat, men vidste du, at den også er en mester i at hacke sit liv og finde på måder at gøre...

Gudenåen var skrald

Gudenåen var skrald

For ca. 150 år siden var affaldssorteringen her i Randers ikke, hvad den er i dag. Dengang blev naturområder ofte brugt som...